Time-out eerste stap om escalatie en geweld te voorkomen
‘Ga even naar buiten, loop een blokje om, slaap er een nachtje over of praat met een vriend die je vertrouwt’, daartoe roept de Time-out campagne van onder meer Veilig Thuis en de Kindertelefoon op.
Huiselijk geweld en kindermishandeling zijn – ook in Nederland – nog steeds een groot probleem met een grote en langdurige impact voor de mensen die het meemaken. Contacten met advies- en meldpunt Veilig Thuis en de Kindertelefoon over huiselijk geweld en kindermishandeling liepen flink op in coronatijd. Vandaar dat wij – samen met het programma Geweld Hoort Nergens Thuis – nu de Time-out campagne lanceren. De campagne is mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS.
Emoties bekoelen
Een time-out is de eerste stap die jongeren en volwassenen kunnen zetten om escalatie en geweld te voorkomen. Een moment om even na te denken, om met iemand te praten, om tot jezelf te komen. Een mogelijkheid om de emoties even te laten bekoelen en bij zinnen te komen. Met deze oproep willen we ervoor zorgen dat spanningen thuis minder ver oplopen. Zowel potentiele plegers als slachtoffers worden via deze vooral online preventiecampagne opgeroepen eerder een stapje terug te doen en erover te praten.
Ervaringsdeskundigen
Aan de ontwikkeling van het Time-out concept hebben ook ervaringsdeskundigen en de jongerenraad van de Kindertelefoon meegewerkt. Het is voor het eerst dat Veilig Thuis, de Kindertelefoon en Geweld Hoort Nergens Thuis samen optrekken in één campagne.
Deze landelijke online campagne start 18 oktober en duurt 4 weken.