Gegevensbescherming
Wij leggen uw persoonsgegevens vast in een dossier. Wij mogen dit als dat nodig is om de zorgen uit de melding te beoordelen. Dat gaat om informatie die uw privacy raakt. Daarom gaan wij hier zorgvuldig mee om. Heeft u een vraag? Stuur die naar: secretariaat@veiligthuis-ken.nl.
Recht op ‘inzage’
U heeft het recht te weten wat over u in het dossier staat. Dat betekent dat u een afschrift hiervan kunt opvragen.
Recht op ‘aanvulling’ en ‘verbetering’
Misschien bent u het niet eens met wat in het dossier staat. Bijvoorbeeld omdat u andere herinneringen heeft aan een gebeurtenis. Of omdat u er anders tegenaan kijkt. Uw zienswijze is belangrijk. U heeft daarom het recht om het dossier aan te vullen. Informatie die aantoonbaar fout is wordt verbeterd.
Recht op ‘vergetelheid’
Als wij het dossier sluiten, dan bewaren wij uw gegevens. Soms heeft u recht op vernietiging ervan. In de wet staat wanneer wij de gegevens moeten bewaren. Uw verzoek toetsen wij aan deze criteria. Bent u het er niet mee eens? Soms volgt een heroverweging. En anders heeft u het recht ons besluit door de rechter te laten toetsen.
Een klacht indienen
Bent u ontevreden? Dan horen wij dit graag van u. Wij nemen uw klacht serieus. Als organisatie kunnen wij van uw klacht leren.
Klachtenformulier
Ga eerst in gesprek met uw contactpersoon van Veilig Thuis. Biedt dit overleg geen oplossing? Dan kunt u een klacht indienen. Daarvoor vult u ons Klachtenformulier in of u stuurt een mail naar: klachten@veiligthuis-ken.nl.
Klachtenfunctionaris
Onze klachtenfunctionaris neemt contact met u op. Dan kunt u uw klacht toelichten en uw vragen stellen. Als het nodig is dan helpen wij u bij het opstellen van de klacht.
Bemiddeling
Wij kijken samen met u naar een oplossing. Soms is dat een persoonlijk gesprek met de manager. Dit noemen wij een bemiddelingsgesprek. De meeste klachten lossen wij op door goed naar elkaar te luisteren.
Klachtencommissie VRK
Toch niet tevreden? Dan sturen wij de klacht door naar de onafhankelijke Klachtencommissie. Het is altijd de bedoeling om in gesprek tot een oplossing te komen. Lukt dat niet, dan doet de Klachtencommissie uitspraak.
De klachtenregeling vindt u op de website van de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK). Ook kunt u het opvragen via klachten@veiligthuis-ken.nl
Nationale Ombudsman
Nog steeds niet tevreden? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Nationale Ombudsman. Op hun website vindt u meer informatie en alle contactgegevens: www.nationaleombudsman.nl
Professionele toetsing
De medewerkers van Veilig Thuis werken volgens hun Beroepscode. Deze normen zijn bedoeld als richtlijn voor zorgvuldig handelen. Zie hiervoor de link: https://www.bpsw.nl/app/uploads/BPSW-Beroepscode-2021.pdf
Vindt u dat een medewerker zich niet aan de Beroepscode houdt? Dan kunt u een klacht indienen bij het SKJ. Dit wordt ‘professionele toetsing’ genoemd. Het is de bedoeling om te leren van gemaakte fouten en in gesprek tot een oplossing te komen. Op de website van het SKJ vindt u meer informatie en alle contactgegevens: www.skjeugd.nl
Hulp en advies
Is in uw dossier een kind of jeugdige betrokken? Dan kunt u contact opnemen met Jeugdstem. Zij weten welke rechten u heeft en geven advies. Ook helpen zij bij het opstellen van de klacht. Soms gaan ze mee naar een gesprek met Veilig Thuis. Op hun website vindt u meer informatie en alle contactgegevens: www.jeugdstem.nl.
Voor hulp in de andere dossiers kunt u contact opnemen met uw eigen gemeente.
Ook kunt u advies inwinnen bij het Juridisch Loket. Op hun website vindt u meer informatie en alle contactgegevens: www.juridischloket.nl